Wie zijn wij?

Directie

Mirjam Jansen

Mirjam Jansen

waarnemend directeur

Sinds 1 november 2019 ben ik waarnemend directeur op de SoU A-W. Ik heb veel zin om met dit enthousiaste team verder te bouwen aan deze bijzondere school. Mijn loopbaan in het onderwijs begon 25 jaar geleden in het speciaal onderwijs als leerkracht op een school voor langdurig zieke kinderen in Amsterdam. Gedurende al die jaren is mijn persoonlijke visie op goed onderwijs niet veranderd:  Een kind leert het beste als het zichzelf kan zijn.

Het volgende citaat, een vrije interpretatie van de klassieke teksten, uit het boek Tao Te King voor ouders van William Martin spreekt mij zeer aan:

Je kunt met kinderen over het leven praten, maar je woorden zijn niet het leven zelf. Je kunt hen wijzen op iets wat je ziet, maar wat jij ziet en wat zij zien zal nooit hetzelfde zijn.’

In het aanbieden van ons onderwijs zijn wij op zoek naar een juiste balans tussen doen en zijn, tussen ingrijpen en de dingen op hun beloop laten, tussen creativiteit en sturing.

Mirjam Jansen

Schoolteam

Jessica Blokker

Jessica Blokker

Leerbegeleider

Ik ben Jessica Blokker en wil me graag aan u voorstellen.

Meer dan 37 jaar geleden begon ik mijn onderwijsloopbaan met het opstarten van een geheel nieuwe Montessorischool in Groningen. In de jaren daarna werkte ik als leerkracht, directeur, supervisor, opleider en coach in het Montessori Basis- en Hoger onderwijs.

Als één van de oprichters van het School of Understanding concept ben ik vanaf de start als leerbegeleider betrokken geweest op de SoU  Amstelveen en later in Amsterdam.

Dit schooljaar werk ik voor het eerst als leerkracht op de SoU, als mentor van een Ontdekkersgroep.

Ik doe dat met veel plezier. Het blijft een geweldige ervaring om de verbinding te maken met een groep kinderen en de kans te krijgen om samen met hen te werken aan groepsgevoel, aan hun eigen ontwikkeling, bewustwording en welbevinden. Het is genieten om te zien hoe elk aspect van het leven met elkaar op micro niveau aanwezig is in een groep en hoe je daarin het verschil kan maken.

Monique Edelschaap

Leerkracht

Monique is op dinsdag en woensdag leerkracht bij de Wetenschappers.

Julius ter Averst

Julius ter Averst

Leerkracht

Ik ben Julius, een Montessorileerkracht. Ik sta ruim 10 jaar voor de klas. Ik werk sinds november op de School of Understanding. Ik geef les in de middenbouw op woensdag en donderdag bij de Livingstone en op vrijdag bij de Huygensgroep. Ik doe ik mijn vrije tijd aan yoga en snowboarden. Verder speel ik gitaar en hou ik van wandelen.
Ik heb een dochter van 2 jaar en woon in Amsterdam.

Betsy Wahlen

leraarondersteuner

Mijn naam is Betsy Wahlen en ik werk sinds het voorjaar 2017 met veel plezier in de School of Understanding, locatie Amsterdam West als leerkracht en leraarondersteuner.
Hiervoor heb ik meer dan 10+ jaar in verschillende functies binnen het basis – en voortgezet onderwijs gewerkt. Naast mijn werk bij de SoU run ik een therapeutisch activiteiten centrum – en werk als kinder- en jongerencoach, speltherapeut en onderwijspedagoog in mijn eigen praktijk. Mijn kracht ligt -in het herkennen van behoeften en in het verbinden.
Sensitiviteit in het pedagogisch handelen staat voor mij voorop om kinderen te kunnen helpen zich te ontwikkelen tot gelukkige, sociale, autonome en kritische wereldburgers. Ik ben tweetalig Nederlands en Engels opgevoed (Nederlandse vader en Amerikaanse moeder) en hou ontzettend van zingen. Dat maakt dat muziekonderwijs nauw verbonden is met mijn dagelijkse klassenpraktijk.

Annuska-Overgaag - SOU leerkracht Amsterdam-west

Annuska Overgaag

Leerkracht

Ik ben Annuska Overgaag en ik werk met heel veel plezier bij de ‘wetenschappers’. Ik ben geruime tijd werkzaam als leerkracht en haal nog elke dag heel veel voldoening uit het werken met kinderen. Ik heb hiervoor op twee andere scholen gewerkt en heb heel bewust voor deze school gekozen, omdat het concept me heel erg aansprak. Ik ben er van overtuigd dat je pas tot leren komt, als je goed in je vel zit. Ook denk ik dat je meer uit de kinderen haalt als we hun intrinsieke motivatie aanboren. Daarnaast vind ik het een voorrecht om met zo’n superenthousiast team te werken!

Christianne de Haan

Leerkracht

Christianne is alle dagen als leerkracht aanwezig bij de Ontdekkers.

Marja-Schouten - SOU Gastvrouw Amsterdam-West-250

Marja Schouten

Gastvrouw

Ik ben Marja Schouten. Vanaf het moment dat ik de vacature voor Gastvrouw/administratief medewerker zag wist ik dat ik deze functie graag wilde vervullen. En zoals u ziet het is gelukt.

Ik ‘kom niet uit het onderwijs’. Toen onze 3, inmiddels volwassen, dochters op de basisschool zaten hielp ik daar met diverse (meest administratieve) werkzaamheden. Ik heb dit als een hele fijne tijd ervaren.

Ik heb gewerkt als secretaresse bij een architecten/adviesbureau. We zijn nu  ruim 20 jaar verder waarvan ik al bijna 11 jaar een trotse oma ben van 3 kleinkinderen.

Ik voel me heel erg op mijn plek met de kinderen en het geweldige team dat we hier hebben. Ik hoop, als gastvrouw van de school, dit gevoel  “je op je plek voelen”  uit te stralen naar de kinderen en hun ouders/verzorgers. Het gevoel dat ze welkom zijn en gezien worden.

Donna de Wildt

Leerkracht

Ik ben Donna de Wildt en ben sinds augustus 2019 werkzaam als leerkracht op de School of Understanding, waar ik elke dag met veel plezier werk in de onderbouw.

Wat ik belangrijk vind is dat alle kinderen in mijn groep gezien worden. Dat ze hun uiterste best doen voor zichzelf en voor elkaar. Ik hoop de kinderen te leren dat ze met iemand anders helpen altijd zichzelf helpen; dat ze van iemand iets gunnen nooit minder worden. Het geluk van het kind staat bij mij altijd voorop.

Wat ik zo mooi vind aan de School of Understanding is dat – ook voor haar – het geluk van het kind centraal staat. Dit creëren we door iedere dag aan yoga of mindfulness te doen. We besteden veel aandacht aan levenshouding en mentaliteit. Ik merk dat de kinderen door zelfvertrouwen, lef en inzet voortdurend nieuwe dingen ontdekken; dat maakt leren een stuk leuker.

Wat het werken op de SoU ook zo fijn maakt is de hoge mate van ouderbetrokkenheid. Ouders denken mee en zijn altijd bereid om te helpen in en om de klas.

In mijn vrije tijd haal ik veel energie uit reizen, crossfit, yoga en uit het beleven van mooie momenten met familie en vrienden.

Jorieke Metsemakers

Leerkracht

Mijn naam is Jorieke Metsemakers en ik sta vanaf augustus 2017 voor de klas op de School of Understanding. Ik geef les aan de onderbouw en dat doe ik met ontzettend veel plezier, liefde en aandacht. Waarom ik dit zo graag doe begint allemaal bij de liefde die ik elke dag mag ontvangen van en kan geven aan de kinderen. Daarnaast vind ik het ontzettend waardevol om kinderen te leren wat er nu echt toe doet in deze grote wereld. In de ontwikkelgroep hebben we het dan over mooie onderwerpen als dankbaarheid, verbondenheid, samenwerken, doorzetten, vertrouwen, onze gevoelens en ga zo maar door. Samen focussen op het leerproces en niet op het eindresultaat staat voorop. Het belangrijkste vind ik dat kinderen zichzelf moeten kunnen zijn, maar dat ze altijd rekening moeten houden met de gevoelens van een ander. Een kind moet kunnen groeien met vertrouwen, zodat hij of zij zal denken: “ik ben goed zoals ik ben; ik durf nieuwe uitdagingen aan te gaan en ik mag fouten maken.”

Hoe ben ik dan voor de klas gekomen? Ik heb ervoor gekozen om de tweejarige deeltijd pabo te doen. Hiervoor heb ik een sport en leefstijl opleiding afgerond en ben ik vijf jaar werkzaam geweest als instructeur bij The Little Gym Amsterdam. Al deze kennis neem ik mee in mijn manier van lesgeven. Door mijn achtergrond weet ik hoe ontzettend belangrijk het is voor kinderen om te bewegen. Altijd zoeken naar de juiste balans tussen inspanning en ontspanning. Zelf sport ik bijna dagelijks en houd ik mij veel bezig met (gezond en) lekker eten. Ik doe aan crossfit en dat geeft mij naast lesgeven ontzettend veel positieve energie!

Wesna Klootsema

Wesna Klootsema

Leerkracht

Ik ben Wesna en werk sinds 2016 op School of Understanding. Vooral de focus op levenshouding en de manier hoe we hier aandacht aan geven, spreekt mij aan. Vanuit deze stevige basisontwikkeling vind ik het fijn om kinderen te begeleiden in hun leren. Mijn passie ligt bij jongere kinderen. Met een gemeenschappelijk gevoel van enthousiasme en betrokkenheid werk ik graag aan thema’s. Door fantasievol spel tot thematisch rollenspel creëer ik een verbinding naar leren. Ik daag kinderen uit om te onderzoeken en waardeer ieders bijdrage. Daarnaast hou ik van (ont)-spannende activiteiten! Ik zing en beweeg graag met de kinderen. Als kinderyoga docent en mijn ervaring hiermee in de klas, heb ik gemerkt hoe fijn het is voor elk kind om ook goed bij zichzelf kunnen blijven. Vandaar uit kunnen zij een krachtige verbinding met de groep aangaan. Mijn kracht ligt in het positief benaderen van kinderen en daarbij hen het vertrouwen geven.

Judith de Blois

Leerkracht

Mijn naam is Judith de Blois. Ik ben sinds augustus 2018 werkzaam als leerkracht op de School of Understanding waar ik elke dag met veel plezier werk. Het geeft mij energie om kinderen te begeleiden in hun persoonlijke leerproces, waarin zij hun talenten ontdekken en ontwikkelen en zichzelf voorbereiden om als wereldwijze burger deel te gaan nemen aan de maatschappij. Voor mij, en op deze school, staat centraal dat elk kind zich goed moet voelen voordat het goed kan gaan werken. De levensbeschouwelijke lessen waarmee we elke ochtend starten, helpen hier ontzettend bij. Ze vormen de motor van de dag en helpen de kinderen onder andere om te ‘leren leren’. In mijn vrije tijd haal ik veel energie uit muziek maken en reizen. De inspiratie die ik hieruit krijg, breng ik ook graag naar de klas. .

Anna Verheijen

Anna Verheijen

Leerkracht

Hi, ik ben Anna en sinds dit schooljaar 2019-2020 werkzaam op de school of understanding. Naast dat ik als leerkracht in verschillende groepen werkzaam ben richt ik me binnen de school op kunst & cultuur educatie. Daarnaast heb ik een achtergrond in dansexpresssie en ben ik actief als yogadocent. Tijdens het schooljaar 2018-2019 heb ik een jaar door India gereisd waar ik onder anderen veel heb mogen leren over yoga, meditatie en ayurveda. Ik vind het heel waardevol dat hier ook aandacht voor is op de SOU, waarbij we kinderen leren verbinding te maken met zichzelf. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er creatieve vakken worden aangeboden, zodat kinderen zich leren uiten op een expressieve manier. Ruimte bieden voor onderzoek. Kinderen ‘tools for life’ leren. Het leren betekenisvol maken door het zelf te ervaren, voelen en verwonderen.

Ik bekijk situaties graag van een positieve kant, ook bij leerlingen. Vertrouwen op jezelf en vertrouwen op elkaar. Een veilige leeromgeving creëeren waarbij elk kind gezien mag worden. Namasté!

Christa Jungerius

Christa Jungerius

Leerbegeleider en zorgcoördinator

Ik ben Christa Jungerius en sinds mei 2019 werkzaam bij de School of Understanding, hier in Amsterdam West. 

Als zorgcoördinator en leerbegeleider ben ik elke dag aan het werk met de kinderen, het team en de ouders om de autonomie van ieder kind te versterken. Zodat iedere leerling van de School of Understanding zichzelf op een positieve manier met liefde voor zichzelf, elkaar en de wereld kan ontwikkelen. 

Door mijn opleiding, Toegepaste Psychologie en het werken als gedragsdeskundige op meerdere basisscholen binnen Amsterdam, heb ik een brede kennis ontwikkeld van de zorgkaart binnen de stad. Ik geniet van het zien van de ontwikkeling van kinderen. Daarom ben ik ook zo blij dat ik in alle groepen van de school te vinden ben. 

Vanaf 2013 ben ik naast mijn werkzaamheden binnen AWBR, ook werkzaam als zelfstandig ondernemer bij de Positieve Link. 

In mijn vrije tijd ga ik graag naar musea, de film en lezingen over filosofie, mijn andere passie naast het onderwijs. 

Carlijn Bettink

Carlijn Bettink

Leerkracht

Ik ben Carlijn Bettink en ik werk sinds Augustus 2019 op de School of Understanding.
Ik ben 29 jaar, ik heb Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie gestudeerd, een jaar lang de wereld over gefietst en daarna gekozen voor mijn passie om met kinderen te werken. Na een intensief zij-instroomtraject werk ik nu met veel plezier als juf van de Bijen.
Ik heb bewust gekozen voor de School of Understanding omdat hier niet wordt gekeken naar hoe een kind het doet ten opzichte van het gemiddelde, maar ten opzichte van zichzelf. Vanuit mijn visie op het onderwijs zie ik een belangrijke taak voor de school en voor leerkrachten die verder gaat dan de beheersing van basisvaardigheden. De School of Understanding begeleidt kinderen in de zoektocht naar ‘jezelf leren zijn’.
Naast dat ik geloof in de visie van deze school vormen de leerkrachten een heel sterk team en ik ben blij om hier deel van uit te maken.

Imke Steeman

Imke Steeman

Onderwijsassistent

Ik zal me even voorstellen. Ik heet Imke Steeman- van Ieperen en ben nu 1 jaar werkzaam op de sou als onderwijs-assistent bij de bouwers. Ik heb 16 jaar gewerkt op verschillende buitenschoolse opvangen en altijd andere aditionele functies erbij gehad. Het belangrijkste vind ik dat kinderen hun eigen kunnen zijn en vind het mooi om te zien hoe kinderen door middel van creatieve activiteiten andere kanten van zichzelf leren kennen. Ik heb 3 zonen van 3, 5 en 7 jaar waarmee ik veel buiten te vinden ben. Rust vind ik door creatief bezig te zijn van taarten bakken, schminken, schilderen en knutselen tot natuurfotografie en spotten van vlinders en bijen en andere insecten in en om onze eigen tuin.

Michelle de Wit

Michelle de Wit

Gymleerkracht

Ik ben Michelle. Sinds dit jaar werkzaam op de vrijdagen vakleerkracht bewegingsonderwijs op de SoU. De ontdekkers en wetenschappers krijgen die dag van mij gym.

Op de andere dagen sta ik in diezelfde zaal voor de kinderen van de Corantijn.

In 2010 ben ik gestart met de ALO in Amsterdam en na mijn afstuderen ben ik een aantal jaar werkzaam geweest in Amsterdam Nieuw-West, voordat ik hier in West aan de slag ben gegaan.

Mijn lessen staan in het teken van zo veel mogelijk onderdelen als de les op dat moment toe laat, waarbij de kinderen samen leren werken, grenzen verleggen en vanuit eigen motivatie aan de slag gaan met bewegen.

Mijn doel is om de kinderen het plezier in bewegen mee te geven en hen uit te dagen om je altijd op je eigen niveau te blijven ontwikkelen.

Zelf ben ik ook nog fanatiek aan het sporten, na schooltijd ben ik regelmatig te vinden op het hockeyveld of in de sportschool. Ik ben altijd beschikbaar voor vragen o.i.d. na schooltijd. Op vrijdag sta ik gewoon buiten voor de school, de andere dagen bent u welkom in de gymzaal.